top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר דנה פאר מומחית לדמנציה

מה יכולה להיות משמעות של התנהגות בדמנציה/ אלצהיימר

בדמנציה/ אלצהיימר התנהגות = תקשורת, כפי שמוסבר בסרטון:




מספר הצעות לפיענוח מה יכול להיות המסר של התנהגויות שונות:


שקרים, חצאי אמיתות, בדיית עובדות

מנסה לומר: אני לא בדיוק זוכר אז אני משלים את המידע שחסר לי, זה נשמע לי מוכר ואני ממלא את חורי המידע לפי מה שידעתי בעבר, הנושא הזה ממש מטריד אותי, אני ממש לא זוכר על מה אתה מדבר אבל חשוב לי שלא תשים לב לכך, תמיד הבעתי את דעתי על הנושא הזה וגם עכשיו אני בקי מאד, אם אני אדבר הרבה אולי לא תשים לב שקשה לי.


ויכוחים חוזרים

מנסה לומר: אני לא מודע למצבי ולקשיים שלי, אני לא מאמין לך, אני לא מבין מה אתה רוצה ממני, אני מרגיש שאתה לא מאמין לי.


שאלות חוזרות

מנסה לומר: אני לא זוכר מה התשובה לשאלה הזו, אני לא יודע מה התשובה הנכונה, אני ממש מוטרד מהעניין הזה, הנושא הזה מעורר בי חרדה.


תוקפנות פיזית (מכות, בעיטות, נשיכות, דחיפות)

מנסה לומר: אני מרגיש מאוים ומנסה להגן על עצמי, אתה מכאיב לי, אתה מפחיד אותי, אני לא רוצה את מה שאתה מציע, תפסיק לגעת בי!


illustration of quotes for writing

קללות ושימוש במילים פוגעניות

מנסה לומר: אני כועס מאד, אני לא מחבב אותך כרגע, אין לי יותר עכבות חברתיות ואני אגיד מה שאני רוצה, אתה צריך להקשיב לי, אתה צריך לקחת אותי ברצינות.


צעקות

מנסה לומר: כואב לי, אני צריך עזרה, אני זקוק לאינטראקציה אנושית, אני רעב, אני תקוע, אני צריך שתעזור לי לצאת מהמצב הזה בכך שתיתן לי הסחת דעת.


סרבנות לטיפול

מנסה לומר: אני לא מבין מה אתה רוצה ממני, אני לא רוצה לעשות את מה שאתה רוצה שאני אעשה, כבר עשיתי את זה, אני לא רוצה לעשות את זה איתך, אני עסוק.


סירוב לתרופות

מנסה לומר: אני לא צריך את התרופה הזו (כי אני מרגיש בריא), כבר לקחתי תרופות, אני לא סומך עליך, אני לא זוכר איך לבלוע, לתרופה הזו יש טעם נוראי, כדור הזה לא נעים לי בפה.


התפשטות בציבור

מנסה לומר: חם לי, הבגד הזה לא נעים לי, אני צריך לשירותים, אני מוכן להתרחץ עכשיו, אני מוכן ללכת למיטה, אני רוצה להחליף בגדים, אני מחפש מגע נעים.


אוננות בציבור

מנסה לומר: אני לא מודע לאיפה אני נמצא, זה מרגיש לי ממש נעים, אני צריך לעשות משהו עם הידיים, אני רוצה מגע מלטף, משעמם לי עכשיו.


hand held out

שוטטות

מנסה לומר: אני מרגיש חרדה או אי שקט עכשיו, אני צריך לשחרר אנרגיה, אני לא יודע מה אני צריך לעשות כרגע אז אני מסתובב, אני לא יודע איפה אני, אני מחפש משהו או מישהו, אני לא יודע לאן ללכת, איבדתי את דרכי, אני צריך להיות במקום אחר לזמן מה, אני רוצה להחליף את הנוף.


התמודדות אפקטיבית מתחילה בזיהוי וקליטת המסר שהאדם עם דמנציה/ אלצהיימר מתקשר לנו.

איך להגיב ולהתמודד? תמשיכו לעקוב. זו המהות של הבלוג הזה.


ותזכרו,

זה שאין תרופה לדמנציה לא אומר שאין מה לעשות.

תדברו איתי, ונחשוב ביחד איך להיטיב את איכות החיים שלכם ושל יקירכם.


לקריאה מעניינת נוספת:






bottom of page