top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר דנה פאר מומחית לדמנציה

טיפול באמצעות בובות בדמנציה/ אלצהיימר

למחלקה שעבדתי בה הגיעה אישה עם דמנציה/ אלצהיימר עם בובה. בובה שנראתה כמו תינוקת. כמו שהיתה לי כשהייתי קטנה. הבנות שלה הסבירו שזו הבובה של אמא מהבית והן רוצות שתהיה לה את הבובה גם במחלקה.

כך התוודעתי לטיפול באמצעות בובות בדמנציה/אלצהיימר. למעשה, זהו טיפול ממש פשוט: נותנים לאדם עם דמנציה/ אלצהיימר בובה ומאפשרים לה לנהוג בבובה כאילו זו היתה תינוק אמיתי.

במחשבה ראשונה, לרבים נראה שיש טעם לפגם בטיפול מסוג זה.

לתת בובות לנשים זקנות? זה פוגע בכבודן. זה לעג לרש. זה עושה מהן ילדות אינפנטיליות.


woman holding sheep doll

אבל,

מחקרים רבים מראים ממצאים חיוביים ביחס להשפעת השימוש בבובות לרווחה נפשית של האדם והתמודדות עם בעיות התנהגות בדמנציה/ אלצהיימר. טיפול באמצעות בובות בדמנציה/ אלצהיימר אפקטיבי ומתאים לאנשים הנמצאים בשלבי אמצע+ של המחלה.

המטרות הטיפוליות בשימוש בבובה כוללות: יצירת ועידוד תקשורת ואינטראקציה עם הסביבה, סיפוק צרכים של היקשרות (attachment) וטיפול באחר, להיות אובייקט מעבר וגרייה חושית.

הבובה יכולה להיות אפקטיבית במיוחד בהקשר של אנשים עם דמנציה המחפשים שוב ושוב קרובים שנפטרו. השימוש בבובה עשוי להביא לשיפור באינטראקציה חברתית, הפחתה של תרופות הרגעה, תעסוקה, שיפור במצב הרוח ולשיתוף פעולה בביצוע משימות.

ייתכן גם שיהיו קשיים בשימוש בבובה וחשוב להיות מודעים לכך. הקושי המרכזי העולה ביחס לאמצעי טיפול זה הוא התנגדות של בני משפחה, הסבורים שהשימוש בבובה פוגע בכבוד האדם עם דמנציה. והגורם החשוב ביותר להצלחת הטיפול הוא שכל שותפי הטיפול יידעו להתייחס לבובה כאילו היתה תינוק אמיתי, כולל להרים ולהניח בעדינות.

הצעות מעשיות:


- טיפול באמצעות בובה נמצא אפקטיבי לגברים ולנשים כאחד. מתאים במיוחד לאנשים שבעבר נהנו מקרבתם של ילדים קטנים, אך לא רק (כהורה או כסבא/ סבתא).


- תציעו בובה בעלת ראש מפלסטיק עם גוף רך, שעיניה נפתחות ונעצמות.


- רצוי שתהיה אפשרות להפשיט ולהלביש בגדים לבובה.


- יש חילוקי דעת אם כדאי בובה המשמיעה קולות או לא, ואין הנחיה ברורה לכך.


- "לזרום" עם מה שהאדם עם דמנציה/אלצהיימר מייחס לבובה (שם, הרגשה, רצונות וכד'). לעתים האדם עם דמנציה/אלצהיימר ישתמש בבובה להביע את הרצון שלו עצמו. לדוגמה: הוא יאמר שהבובה רעבה כאשר הוא רעב.


הדיירת שלנו באמת התייחסה לבובה שלה כאילו היתה תינוקת:

דיברה אליה, שרה לה, החזיקה ונדנדה אותה, לקחה אותה לכל מקום וישנה איתה.

פניה היו מאירות כאשר מישהו התייחס לבובה בליטוף או בדגדוג.

הבובה פשוט עשתה לה טוב.


three dolls on ground

תזכרו -

זה שאין תרופה לדמנציה, לא אומר שאין מה לעשות.

תדברו איתי, ונחשוב ביחד איך להיטיב את איכות החיים שלכם ושל יקירכם.


לקריאה מעניינת נוספת:






bottom of page