• דר' דנה פאר מומחית דמנציה

מעבר לשעון חורף ודמנציה

עודכן ב: 22 יול 2019


הזזנו את השעון שעה לאחור והתחילה התקופה של שעון חורף.

אחת התופעות שניתן למצוא בתקופת הסתיו והחורף נקראת הפרעה רגשית עונתית.

הפרעה זו מתרחשת על רקע השינוי במספר השעות של אור שאנו חשופים לו, בעיקר אור טבעי מחוץ לבית. זה מתבטא בשינוי במצב הרוח וברמת הפעילות של מי שסובל מהפרעה זו.

למעשה מדובר בדכדוך בעל סימנים הדומים לדיכאון.

חשוב להיות מודעים לכך שתופעות אלו יכולות להופיע גם בקרב אנשים החולים בדמנציה, בנוסף על הדמנציה.



בחורף הישראלי שעות האור אינן מעטות באופן קיצוני כמו באזורים צפוניים יותר, אבל הזזת השעון לאחור יוצרת לפתע מצב של חשיכה בשעה מוקדמת יחסית.

הסימנים של הפרעה רגשית עונתית כוללים מצב רוח ירוד, שינה מרובה, אכילה מוגברת, בעיקר של דברים מתוקים, לאות ועייפות רבה.

עבור החולה בדמנציה מצב האור עשוי לשמש רמז משמעותי לרמת פעילות, בפרט למי שגר לבדו.

כך יכול להיווצר מצב שהולכים לישון מאד מוקדם כיוון שכבר חשוך בחוץ.

ובהמשך לכך, עלולים לסיים את שינת הלילה לפנות בוקר ולהיכנס למעגל קסמים של שינה בשעות לא מתאימות.

דבר נוסף שעשוי להתרחש הוא עלייה בתופעה הידועה כ- sundowning, כלומר חוסר שקט המופיע לקראת שקיעת השמש.

בעיות התנהגות וחוסר שקט זה עלולים להתגבר בשכיחות ובתדירות על רקע שעות החושך הרבות יותר. וגם, בעיות שינה עלולות להופיע.

יותר חושך משמעותו גם יותר קושי בפענוח מה שרואים, יותר צללים ודמויות לא ברורות העשויות לעורר פחד או תגובה לא מותאמת. הקושי לראות באור מעומעם עלול להגביר את הבלבול של החולה.

מה אפשר לעשות?

חשוב לדעת שאין פתרונות קסם, ועבור כל חולה יש לנסות ולבדוק מה יכול להקל עליו ועל המטפלים בו: מה שמתאים לאחד, לא בהכרח ישפיע לטובה על האחר.

- כדאי להתייעץ עם רופא בנוגע לרמת הויטמין D המתאימה.

בשנים האחרונות חל שינוי במינון המומלץ, גם במדינה שטופת שמש כמו ישראל.

יש לעתים מקום לשקול גם כדורי שינה באופן מותאם. בכל מקרה נדרש להתייעץ עם רופא.

- לדאוג לתאורה טובה בכל הבית.

יש עדיפות לאור טבעי מבחוץ החודר לתוך הבית, אך גם אור ממנורות הוא משמעותי.

בניגוד לנטייה שגדלנו עליה לחסוך בחשמל, עדיף להדליק ברחבי הבית אורות עוד לפני שמחשיך, כך שנוצר רצף של עוצמת תאורה יציבה לאורך כל שעות היום. בפרט כשיש היום נורות לד חסכוניות.

- כדאי לעבור במקומות שונים בבית ולנסות לבדוק מהם הצללים שנוצרים, שעלולים להתפרש באופן מוטעה אצל החולה בדמנציה.

- מומלץ להתקין תאורת לילה בחדר שינה ובשירותים למניעת נפילות.

אני מציעה תאורה כחולה או ירוקה שאינם מפריעים להירדמות או שינה ומספקים די אור כשמתעוררים בלילה.

- כדאי מאד ליצור סדר יום קבוע עם החולה בדמנציה, כך שיהיו רמזים של פעילות לקראת שינה, שבהם ניתן להיעזר ולמנוע הליכה מוקדמת מדי למיטה.

- חשוב מאד לצאת החוצה עם החולה במהלך היום בהתאם למזג האוויר, ועדיף בשעות הבוקר עד הצהריים, כאשר יש אור חזק בחוץ.

לקריאה נוספת:


למה אדם עם דמנציה מבקש ללכת הביתה (בעודו בבית!)


למה אנשים עם דמנציה עייפים כל כך


מה לא לומר לאדם עם דמנציה

ותזכרו -

זה שאין תרופה לדמנציה, לא אומר שאין מה לעשות לאיכות החיים שלכם ושל יקירכם.

תדברו איתי ונחשוב ביחד מה מתאים לכם.



  • דר' דנה מומחית לדמנציה
  • דר' דנה מומחית לדמנציה
  • Dr. Dana Peer

השירות ניתן בפריסה ארצית

ד"ר דנה פאר 052-8423238

כל הזכויות שמורות לגבורות - זיקנה מיטבית