• דר' דנה פאר מומחית דמנציה

שפות האהבה ודמנציה

ב-1992 פרסם הכומר והמטפל זוגי, ד"ר גרי צ'פמן, מסגרת התייחסות למערכות יחסים, שבה הוא מתאר 5 שפות (קרי סגנונות) של אהבה. על פי גישה זו כל אדם נוטה באופן טבעי להעדיף שפת אהבה מסוימת שבה הוא משדר ומביע אהבה, כמו גם קולט ומרגיש היותו אהוב.

המפתח ליחסים זוגיים חיוביים ארוכי טווח הוא דו ראשי:

א. הכרה והבנה מהי שפת האהבה המועדפת עליי, כלומר מהי השפה ששותפי למערכת היחסים צריך להשתמש בה כדי שאני ארגיש אהוב/ה.

ב. הכרה ושימוש בשפת האהבה המועדפת על שותפי למערכת היחסים כדי לשדר לו/לה מסר של אהבה

באופן שהוא/היא חווים כמשמעותי.


שפת האהבה המועדפת קיימת לכל אורך חייו של האדם.

הדבר נכון גם במצבי חיים מאתגרים או במצבי חולי, כמו דמנציה, ששכיחותה עולה עם העלייה בגיל הכרונולוגי.

הדמנציה פוגעת בכל התפקודים והיכולות של האדם, ובכלל זה ביכולת לתקשר עם הסביבה, שחיונית לחיבור הרגשי בין אנשים. עבור אדם עם דמנציה הפגיעה בתקשורת עלולה ליצור קושי בחיבור לאנשים, אך יש לזכור שאנשים עם דמנציה ממשיכים לחוות רגשות עמוקים וזקוקים לקשר רגשי.

כאשר אדם אינו מחובר לאהוביו, הוא עלול לחוות מצוקה, בהלה, חרדה ואפילו אבל.


איך נדע איזו שפת אהבה היא המועדפתכ לכל אדם?

זיהוי שפת האהבה המועדפת על כל אדם ניתן לעשות ע"י מענה לשאלון שפיתח ד"ר צ'פמן.

השאלון זמין ונגיש באינטרנט באנגלית: www.5lovelanguages.com.

(לצערי, אין כרגע גרסה בעברית).

ניתן למלא את השאלון לזיהוי השפה שלכם או לזיהוי השפה של יקירכם.

לאחר זיהוי שפת האהבה (שלכם או של יקירכם) ניתן לפעול ע"פ ההמלצות להתאמת אופן התקשורת והבעת אהבה כלפי השותף במערכת היחסים.

תחילה, בהיותו מטפל זוגי התייחס ד"ר צ'פמן ליחסים בין בני זוג, ועם השנים הרחיב את היריעה של הגישה למגוון מערכות היחסים: הורים- ילדים, חברים, אחאים וכיו"ב.


שפות האהבה הן:


מילים כאישור: אנשים המעדיפים שפה זו רוצים לשמוע משוב חיובי על המראה או על המעשים או על התכונות שלהם. משוב מילולי בעל פה או בכתב, ישירות או בעקיפין מעוררים בהם הרגשה שהם אהבה והוקרה. לדוגמה: מחמאה על תסרוקת חדשה, הערה על ביצוע מוצלח של משימה וכד'.


פעולות שירות: אנשים המעדיפים שפה זו מרגישים אהבה והוקרה כאשר יקירם עושה עבורם פעולה או שירות, בפרט פעולה שהם מחויבים לבצע ואינם מחבבים. לדוגמה: להעביר כלים מהכיור למדיח, לאסוף אותם מתחנת הרכבת וכד'.

מתנות: אנשים המעדיפים שפה זו אינם מצפים בהכרחח לקבל מתנות יקרות ערך, אלא מתנות בעלות משמעות סמלית, בפרט משמעות מובנת רק לשני האנשים במערכת היחסים. לדוגמה: מתן פרח מסוים, ספר שהוזכר שרוצים לקרוא - מתנות המשדרות תשומת לב לפרטים קטנים והקשבה.


זמן איכות: אנשים המעדיפים שפה זו רוצים לבלות זמן משמעותי יחד עם יקירם ללא הסחות דעת בביצוע פעילות החביבה עליהם. לדוגמה: צפייה בסרט אהוב, ארוחה אינטימית במסעדה ללא טלפונים, טיול משותף עם הכלב וכד'.


מגע פיזי: אנשם המעדיפים שפה זו רוצים ונהנים ממגע מלטף, חיבוקים, נשיקות, עיסויים וכד' (והרבה).

חיבור רגשי לאדם עם דמנציה עשוי להיות נגיש יותר כאשר משתמשים בשפת האהבה שלו.

נכון שמעטים האנשים עם דמנציה שהכירו גישה זו או שיודעים לציין מהי שפת האהבה שלהם.

אבל, בני זוג בנישואין ארוכי טווח מסוגלים לרוב לזהות מהי שפת האהבה של יקירם מתוך היכרותם ארוכת השנים עם האדם עם דמנציה. לצורך הכוונה, ניתן להיעזר בשאלון שצוין לעיל ולהשיב על השאלות מנקודת המבט של האדם עם דמנציה.

זיהוי שפת האהבה של האדם עם דמנציה פותח צוהר לתקשורת באופן שרלוונטי במיוחד לאדם עם דמנציה, בפרט בקשר זוגי.


הצעות איך להיעזר בשפות האהבה בתקשורת עם אדם עם דמנציה:


שפת העשייה/שירות:

- תביטו בעיניהם כאשר הם מדברים

- תכללו אותם בשיחות (ולא לדבר עליהם כאילו אינם נוכחים)

- תתנו להם לעזור במשימות הבית, כפי יכולתם, ועם הנחיה לפי הצורך

- תעזרו להם בטיפוח עצמי

- תתנו להם להיות צודקים

- תחייכו כאשר אתם חולפים על פניהם

- תתנו להם לבחור בין מספר אפשרויות מוגבלות (בדרך כלל 2)

- אם הם מתלוננים או שיש מחשבות שווא, תביעו אמפתיה ואז תסיחו דעתם במשימה

- תשמשו להם אמצעי לביטוי רצון או צורך מול אנשים או גורמים אחרים


שפת החיבה המילולית:

- תגידו "אני אוהב/ת אותך"

- תענו לשאלות חוזרות (שוב) כאילו זו הפעם הראשונה

- תדברו איתם ותספרו להם על החיים שלהם; משפחה, עבודה, תחביבים וכד', גם אם הם לא עונים

- תאמרו להם שהם נראים טוב (גם אם אלו אותם הבגדים שלבשו אתמול)

- תשירו להם לפני השינה

- תאמרו שדאגתם לכל מה שצריך

- תאמרו שאתם גאים במה שעשו בחייהם

- תספרו עליהם דברים טובים בנוכחותם של אנשים אחרים


שפת המתנות:

- תתנו שוקולד, גלידה, עוגייה או כל דבר מזון שהם אוהבים

- תתנו להם חבילת הפתעה לפתוח

- תתנו להם מכתב או כרטיס ברכה

- תתנו להם נגן מוסיקה עם שירים שהם אוהבים

- תביאו להם חוברת צביעה ועפרונות או טושים

אדם עם דמנציה בשלבים אמצע+, המתקשה לתקשר, עשוי לעתים להציע או לתת למטפל העיקרי דבר מה, משהו סתמי, חפץ יום יומי כמו כפית או חוברת או חתיכת פרי שמצא על השיש. המטפל העיקרי בדרך כלל לא מבין מה המשמעות של קבלת החפץ, ומתחיל לשאול: למה אתה נותן לי את זה? אתה רוצה משהו? כשלמעשה, האדם עם דמנציה משתמש בשפת האהבה של מתן מתנות כביטוי לרגש מרגיש באותו הרגע. התגובה הטובה ביותר תהיה, לקחת את החפץ ביד ולומר "תודה רבה. זה מושלם. אני אשמור על זה."


שפת זמן איכות:

- תקראו בקול רם ביחד או תקריאו להם עיתונים, ספרים, חוברות וכד'

- תעלו זיכרונות מהעבר האישי והכללי עם אלבומים וסרטונים

- תצפו בסרט אהוב שוב ושוב (ושוב)...

- תיסעו לטיול באוטו

- תאפו עוגה או עוגיות

- תצבעו ביחד בחוברת או תעשו פאזל


שפת המגע:

- תחזיקו ידיים ותצאו לטיול

- תתחבקו

- תשבו קרוב אליהם אם נראה שהם חוששים או במצוקה

- תלטפו את הגב

- תתנו בובה הדומה לתינוק (טיפול באמצעות בובות)

- תתנו בובת פרווה (כלב או חתול) לאחוז וללטף

- תעשו להם מניקור

- תרקדו יחד

- תעשו להם עיסוי בידיים או בכפות הרגליים


ההרגשה של אדם שהוא אהוב קיימת גם לאחר שהמלים והמעשים שבאמצעותם הועבר המסר של אהבה כבר אינם זכורים או מובנים במלואם.

נראה שזה נכון במיוחד בדמנציה.



בכתיבת הטקסט נעזרתי בספר:

Keeping Love Alive as Memories Fade / Barr. D & Shaw, E. G. (2016).



תזכרו -

זה שאין תרופה לדמנציה, לא אומר שאין מה לעשות.

תדברו איתי, ונחשוב יחד איך להיטיב את איכות החיים שלכם ושל יקירכם.


לקריאה נוספת:


בקשות של אדם עם דמנציה ממטפלים (אנימציה)


למה אדם עם דמנציה מבקש הביתה


משפטי מתנה בדמנציה